Eižena Jonesko lugu „Plikgalvainā dziedātāja” un „Stunda” tulkošana un ar to saistītie jautājumi

    NosaukumsEižena Jonesko lugu „Plikgalvainā dziedātāja” un „Stunda” tulkošana un ar to saistītie jautājumi
    Publikācijas tipsBakalaura darbi
    AutorsPurava, Sabīne
    Oriģināla radīšanas gads2014
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Valodalatviešu
    Institūcijas nosaukumsLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareHumanitārās zinātnes

    Latviešu

    Autores izvēlētā darba tēma ir „Eižena Jonesko lugu „Plikgalvainā dziedātāja” un „Stunda” tulkošana un ar to saistītie jautājumi”. Abas lugas tapušas 1950. gadā un ir dramaturga pirmie darbi. „Plikgalvainā dziedātāja” pirmo reizi iestudēta Parīzē 1950. gadā, bet „Stunda” 1951. gadā. Kopš 1957. gada abas lugas bez pārtraukuma tiek izrādītas Parīzes Théâtre de la Huchette līdz pat mūsdienām. Abas lugas pieder absurda drāmas žanram, kas izveidojas avangarda kustības laikā. Par absurda teātri tiek dēvēti darbi, kas pieder 20. gadsimta otrās puses rakstnieku paaudzei, kuru vidū iekļaujas arī Eižens Jonesko (Eugène Ionesco, 1909 – 1994). Savos darbos absurda drāmas autori lauž līdz tam pastāvošos dramaturģijas likumus un paņēmienus, rādot varoņus, kas pazaudējuši paši sevi un maldās pasaulē, kuru nespēj izskaidrot. Valoda un runa sadalās un nereti cikliskas darbības zaudē savu sākotnējo jēgu, notiek atsvešināšanās. Teātrim, kas rodas pēc Otrā Pasaules kara, tiek pārmests pesimistisks skatījums uz cilvēces stāvokli, kas izslēdz jebkādu progresa un pārmaiņu iespējamību. Absurda drāma tiek dēvēta arī par „anti – teātri”, to pretstatot klasiskajai dramaturģijas izpratnei. To galvenokārt veido pārdomas, ironija un attālināšanās ne tikai no skaidri saprotama teksta, bet arī no iepriekš zināmajām teātra formām.

    loading_gif