Latviešu Modernā sabiedrība ir pastāvīgā tehnoloģiju mediētā saziņas procesā, kurā visi lietotāji ir vienoti apjomīgā kontaktu tīklā. Arvien vairāk cilvēku ir pieslēgti šim tīklam teju nepārtraukti. Interneta pieslēgums rada komforta sajūtu, tas nodrošina viedtālruņu lietotājus ar iespēju būt sasniedzamiem, ar izklaidi un informāciju. Sociālo tīklu profili ir mūsdienu virtuālā vizītkarte. Sociālais tīkls ir kļuvis par nepieciešamību, par izklaides industrijas neatņemamu sastāvdaļu. Tā ir jauna vide, jaunas tehnoloģijas, kurām nav precedenta līdzšinējā cilvēces pieredzē. Tas, kas mūsdienās ir ikdiena, kādreiz bija iespējams tikai ideju līmenī zinātniskās fantastikas ietvaros. Ikdienā uztvertās informācijas daudzums ir visapjomīgākais kāds jebkad ir bijis, tomēr, škiet, cilvēku spēja koncentrēties uz informācijas pilnvērtīgu un padziļinātu uztveri ir mazinājusies. Cilvēka prātā paralēli norit vairāki procesi. Lasot tekstus virtuālajā vidē, tiek meklēti atslēgas vārdi, pievēršot uzmanību teksta saturam ļoti virspusēji, domājot par nākamajām darbībām kuras tiks veiktas vai arī par paralēli notiekošajām, piemēram, par to, kas skan vietnē Youtube.com, vai arī to, kāpēc viedtālrunis iepīkstējās. Cilvēku uztvere tiek izaicināta jaunos veidos, jo komunikācija ar virtuālā tīkla starpniecību atšķiras no reālām, ikdienā ierastām attiecībām. Maģistra darba ietvaros tiek pētīti sociālajos tīklos saziņā lietojamie elementi un to mijiedarbība. Maģistra darbā fiksētie saziņas elementi ir teksts, attēls, audio celiņi, videoklipi un interneta mēmi. Darba ietvaros tiek aprakstīta informācijas uztveres dinamika sociālajos tīklos, tiek modelēts, kādas prasmes un iemaņas būtu jāpārvalda informācijas saņēmējam, lai viņš spētu atkodēt dažādos saziņā lietotos elementus. Sociālajos tīklos sniegtā informācija tiek uztverta selektīvi, jo spēja saprast to ir balstīta informācijas saņēmēja pieredzē un zināšanās par tiešsaistes kultūras procesiem, kuri informācijas tehnoloģiju laikmetā norit ļoti dinamiski. Darba pamatideja – saziņa tiešsaistē pieļauj vēl nebijušas komunikācijas struktūras un informācijas kodēšanas elementu saspēles, kas pieprasa ciešu integritāti virtuālajā vidē – tieši nenorāda uz uztveres dinamikas pētīšanu, bet pastarpināti liek aizdomāties par to, kā jaunās komunikācijas struktūras izaicina informācijas saņēmēja kognitīvo uztveri. |
Angļu Dynamics of perception in social networks: from the written word to the icon by Inga Butručuka, student at Latvian Academy of Culture (course title: Cultural and Intercultural Studies). Communication via social networks allows the use of new language and communication structures which require close integrity in the virtual environment. Information can be delivered as written text, a picture or a video and audio file. The usage of the elements given depends on the technology used and the social network providing communication. The use of internet memes is a social product which requires metaphorical thinking in order to perceive given information. Whether the information will be understood depends on the receivers cognitive skills. |