Latviešu 1907. gadā zviedru dramaturgs Augusts Strindbergs, sadarbojoties ar Augustu Falku, īstenoja ideju par Intīmo teātri Stokholmā, kurš no sava laika teātriem galvenokārt atšķīrās ar maza izmēra skatuvi, ievērojami mazāku skatītāju sēdvietu skaitu, kā arī skatītāja tuvumu spēles laukumam, kas radīja tolaik neierastu intimitātes izjūtu un ļāva skatītājam izrādi uztvert intensīvāk. Tieši šī teātra repertuāram Strindbergs radīja vairākas kamerlugas, kas bija paredzēti izrādīšanai Intīmajā teātrī, kurā koncentrēto stāstu skatītājs varētu uztvert vienā piegājienā – bez starpbrīžiem. Tieši ar kamerspēli „Pelikāns” (Pelikanen), 1907. gadā tika atklāts Intīmais teātris. Šī luga ņemta arī par pamatu Antras Leites maģistra diplomdarba izrādes izveidē. Lai gan Strindberga „Pelikāns” Rietumu pasaules teātra telpā ir samērā populāra un bieži iestudēta luga, kopš Latvijas valsts dibināšanas mūsu profesionālajā teātra telpā luga nav tikusi iestudēta. Taču divus gadus pēc lugas sarakstīšanas 1907. gadā, darbs ticis iestudēts Jaunajā Rīgas teātrī un Liepājas Tautas teātrī. Šis maģistra darbs teātra režijā sastāv no divām daļām – praktiskās un teorētiskās. Praktiskajā daļā īstenots A. Strindberga lugas „Pelikāns” iestudējums Eduarda Smiļģa Teātra muzejā, kas pirmizrādi piedzīvoja 2015. gada 22. maijā. Savukārt teorētiskajā daļā tiks pamatota materiāla izvēle, aprakstīta režisora iecere, darbs ar aktieriem, darba tapšanas radošais process un izdarīti secinājumi par padarīto darbu. |
Angļu The MA diploma paper The Theoretical Addendum of the Performance of a Play„The Pelican” by August Strindberg, written by Antra Leite,explores the meaning of theoretical knowledge of the author’s biography and artistic idealsin context of theatre performance directing, as well as it discusses the process of working on „The Pelican” in different aspects of the creative process. To name some of the topics included in the description:the methods used while working with actors; the concept of scenography and costumes, as well as the concept of sound and lighting in the performance. The role of the director and the qualities that ensure a creative process of theatre making are being stated in the very last section of the paper. |