Krievu literatūras interpretācija režisora Vladislava Nastavševa teātra izrādēs

    TitleKrievu literatūras interpretācija režisora Vladislava Nastavševa teātra izrādēs
    Scientific work typesMaster's thesis
    CreatorStudente, Laura
    Year2015
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Languagelatviešu
    Institution nameLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareHumanitārās zinātnes

    Latviešu

    Krievu literatūras iestudējumi uz Latvijas teātru skatuvēm nav retums – katru sezonu skatītājiem tiek piedāvātas arvien jaunas izrādes. Alvis Hermanis Jaunajā Rīgas teātrī, Indra Roga Latvijas Nacionālajā un Valmieras Drāmas teātrī, Andrejs Jarovojs Ģertrūdes ielas teātrī, kā arī daudzi citi režisori iestudē gan krievu klasiķus, gan seko līdzi mūsdienu dramaturģijai. Tomēr no kopējā piedāvājuma izceļas režisora Vladislava Nastavševa (1978) izrādes – viņa izrādēs formai, neparastiem inscenējuma līdzekļiem un jo sevišķi aktieru plastikai ir ievērojami lielāka nozīme nekā dialogam, kas nav raksturīgi mūsdienu Latvijas teātrim. Vladislavs Nastavševs sevi Latvijas skatuvei pieteica 2010./2011. gada sezonā ar iestudējumu „Mitjas mīlestība” (Dirty Deal Teatro) pēc Ivana Buņina romāna motīviem. Kopš tā laika režisors Latvijas teātros ir iestudējis vairāk nekā desmit izrādes, no kurām lielākā daļa ir balstīta krievu literatūrā. Režisora izrādes ir atzinīgi novērtētas Latvijas teātra kritiķu un skatītāju vidū, savukārt viena no tām – Mihaila Kuzmina romāna „Peldošie-ceļojošie” iestudējums – ieguva 2013/2014. sezonas „Spēlmaņu nakts” apbalvojumu nominācijā „Gada lielās formas izrāde”. Vladislavs Nastavševs, līdzās Elmāram Seņkovam, Valteram Sīlim, Laurai Grozai-Ķiberei un Dmitrijam Petrenko, ir viens no spilgtākajiem jaunajiem režisoriem, kura teatrālā pieeja akadēmiskajā vidē vēl nav pietiekami izpētīta. Līdz ar to šāds pētījums ir aktuāls un nozīmīgs.

    Angļu

    Master thesis „The Interpretation of Russian Literature in Plays Directed by Vladislav Nastavshev” is based on discovering the techniques used by theatre director Vladislav Nastavshev (1978) to interpret Russian literature in the Latvian theatre. He is considered to be one of the most talented stage directors of Latvia, who uses unusual stage methods to create and show various messages in his plays. The study of the plays is important, because his work has not been academically researched before First, the thesis aims to explain the phenomena of interpretation, by using hermeneutics as the main research method. Second, it analyses three plays directed by Vladislavs Nastavshevs: „The Old Woman” by Daniil Harms staged in the National Theatre, „Dark Alleys” by Ivan Bunin and „ Travellers by Sea and Land” by Mikhail Kuzmin staged in the New Riga Theatre. Third, an interview conducted with the director himself is analysed to understand his own take on staging and interpretation of the literature. Master thesis discovers that Vladislav Nastavshev keeps up with the literary text, but shows his interpretation through stage design, music and actors movements and gestures. He combines nostalgia with comic moments and uses provocations to shock the audience.

    loading_gif