V.Majakovska lugas “Blakts” iestudējums Latvijas Nacionālajā teātrī

    TitleV.Majakovska lugas “Blakts” iestudējums Latvijas Nacionālajā teātrī
    Scientific work typesMaster's thesis
    CreatorAuškāps, Dāvis, 1975-
    Year2014
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Languagelatviešu
    Institution nameLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareHumanitārās zinātnes

    Latviešu

    Vladimirs Majakovskis ar savu poētiski kāpināto, lirikas un ironijas piesātināto dzeju un dramaturģiju šokēja un izaicināja lasītājus un skatītājus pirms gandrīz simts gadiem. Viņa dzejas un lugu tematika nav mazāk šokējoša un izaicinoša arī šodien. Bagātie un nabagie, personība un vara, mīlestība un ideoloģija, indivīds un sabiedrība – visi šie pretstati un problemātika, kas ar tiem saistīta, ir tik pat sāpīga un aktuāla šodien. “Blakts” ir viena no V.Majakovska trim lugām. Tā Latvijas teātros vēl nekad nav iestudēta. Luga ir par strādnieku ar pretenzijām kļūt par buržuā, kurš tiek iesaldēts pagrabā un atrasts un atsaldēts pēc piecdesmit gadiem, kad pasaule ir pavisam mainījusies, valda pārticība un visi netikumi ir izskausti. Galvenais varonis Prisipkins ir cilvēks, kas neiederas nevienā no grupām. Strādnieks viņš vairs nav, buržuā sabiedrība viņu vēl nepieņem, savukārt, jaunajai nākotnes civilizācijai viņš ir tikai dzīvnieks, kukainis, kas liekams krātiņā. Pats Majakovskis plakātos, kas aicināja uz Blakts izrādēm, bija ironiski ierakstījis: “Steidzieties uz Blakts demonstrāciju. Pie kases gara rinda, teātrī drūzmējas tauta. Tikai neturiet ļaunu prātu uz kukaiņa jociņiem. Tie nav par tevi, bet par tavu paziņu.” Šis citāts labi raksturo lugas būtību, jo šī luga ir par katru no mums. Lugas “Blakts” iestudējuma mērķis ir apgūt dramatiskā teātra režisora darba iemaņas un nianses, iepazīties ar teātra spēles stilu daudzveidību, labāk izprast darbu ar aktieriem, kā arī uzlabot zināšanas par sadarbību ar scenogrāfu, kostīmu mākslinieku, komponistu un gaismu mākslinieku, strādājot pie izrādes. Mērķis ir arī iepazīstināt skatītājus ar ievērojamā rakstnieka V.Majakovska lugu, kā arī rosināt sabiedrības diskusiju par lugā satīriski izsmietajiem cilvēku mūžīgajiem netikumiem – garīgo nabadzību, mietpilsonismu un cilvēciskuma trūkumu.

    Angļu

    “Bedbug” is one of three Mayakovski’s plays. It has never before been staged on a theatre scene in Latvia. The play is about a worker Prisipkin who wants to become someone else, a bourgeois by marrying a higher class woman, but an accident happens and he is frozen down in a basement and unfrozen and brought to life only after fifty years. The play as the author himself claims is about philistinism. Although it is written about year 1929, the issue is still very relevant. This paper reflects on staging of this play by the author of this paper the director Davis Auskaps on the New scene in the Latvian National theatre in Riga. It tells about choosing the right actors, scene designer, costume designer, composer and light designer for the production. Then the stage directing problems and solutions are discussed as well as the style of acting and the work with actors. The concepts of stage, costume and light design are analyzed as well as the work with music and choreography in context with production process. At the end of the paper there are conclusions on what new experience this production was and what new skills it helped to learn about stage directing and work in a dramatic theatre.

    loading_gif