Latviešu Aviācijas vēsture pasaulē ilgst nedaudz vairāk kā simts gadus, taču šai jomai visos apdzīvotajos kontinentos ir veltīti neskaitāmi muzeji. Tie ir profesionāli, zinātniski, vēsturiski, izglītojoši, veltīti gan tehnikai, gan aviācijas personībām, gan dažādām aviācijas apakšnozarēm – militārai vēsturei, satiksmes, sporta u.c. aviācijai. Lidošana, atraušanās no zemes, aviācijas pirmssākumi un turpmākā attīstība vienmēr ir saistījusi plašas sabiedrības interesi, jo ir progresa un augšupejas simbols, apliecina tehniskās domas attīstību un cildina cilvēka spējas. Šie muzeji pasaulē ir ļoti populāri un plaši apmeklēti, pilda reprezentatīvu funkciju un nes finansiālu labumu, apliecina daudzveidīgas muzealizācijas iespējas un gūst prestižas muzeju nozares balvas. Šajā kontekstā neizpratni raisa fakts, ka Latvijā nav nacionālas nozīmes aviācijas muzeja, kas atbilstu pasaulē un profesionālajās aprindās pieņemtajiem muzeju standartiem. Šis fakts bija ierosinājums pētījumam, lai apzinātu reālo situāciju Latvijas aviācijas mantojuma muzealizācijā un meklētu atbildi uz jautājumu – kāpēc Latvijā nav profesionāla un reprezentabla aviācijas nozares muzeja? |
Angļu The main task of the present research is to evaluate the situation and find the reasons why there is no national level aviation museum in Latvia. This issue has never been investigated in the context of museology. Latvia has a very rich and exciting history of aviation but the items of its historical heritage, all artifacts, memorabilia, technical pieces etc., are scattered among different institutions. Nine primal sources and two major strategies were used for investigation of this situation as follows: 1) in quantitative analysis of data from 9 institutions; 2) in qualitative evaluation of this information. As a result, precise information was acquired and an obvious conclusion drawn – even the musealised heritage of the Latvian aviation is not investigated and communicated sufficiently. To demonstrate the perspectives of aviation museums, comparison of two outstanding aviation museums, Flygvapenmuseum in Sweden and Lennusadam in Estonia, is presented. An additional aspect of the present thesis emphasizes an issue about aviation as a symbol for progress and advancement; in this context establishing of the aviation museum in Latvia becomes a question of national identity and self-respect. A conclusion is made that the Latvian aviation heritage is not musealised professionally and for this reason it presents a very perspective field of work for highly educated specialists. |