Pēc M.Tadjedinas filmas „Last Night” motīviem izrādes „Nakts vēl nav galā” iestudējums Latvijas Dailes teātrī

    TitlePēc M.Tadjedinas filmas „Last Night” motīviem izrādes „Nakts vēl nav galā” iestudējums Latvijas Dailes teātrī
    Scientific work typesMaster's thesis
    CreatorRešetins, Intars, 1980-
    Year2015
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Languagelatviešu
    Institution nameLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareHumanitārās zinātnes

    Latviešu

    Neņemot vērā to, ka Meisija Tadjedina ar savu skaitliskā ziņā ne visai bagāto filmotēku neierindojas populārāko Holivudas produktu – spēlfilmu pirmajā desmitniekā, viņa tomēr ir pieteikusi sevi ne vien kā veiksmīgu scenāristi, bet arī kā atmiņā paliekošu kinorežisori. Ar savu juteklisko sadzīves drāmu „Last Night”, pēc kuras motīviem tika veidota izrāde „Nakts vēl nav galā”, viņa ir spējusi uzrunāt krietni iespaidīgas skatītāju masas visā pasaulē (filmas „Last Night” komerciālie panākumi). Viena no filmas panākumu atslēgām ir ne vien iespaidīgā aktieru buķete, kas piedalījās filmā (K. Naitlija, E. Mendesa, S. Vortingtons u.c.), bet arī M.Tadjedinas veidotā filmas tematika – uzticība partnerattiecībās ne vien fiziskajā, bet arī garīgajā izpratnē, „aizliegtais auglis”, kaisle un iekāre, un visas no šī motīva izrietošās sekas, šķiet, ir bijušas aktuālas gadu desmitiem, simtiem un pat gadsimtiem. Par šāda rakstura problēmām sarakstīti daudzi daiļliteratūras šedevri, piemēram, Ļ.Tolstoja kaisles pilnais romāns „Anna Kareņina”, A. Čehova traģikas pilnās lugas „Ivanovs”, „Tēvocis Vaņa”, V.Šekspīra „Otello”, „Hamlets”, „Romeo un Džuljeta” vai J. Jaunsudrabiņa triloģija „Aija” utt. Arī kino režisori labprāt pievēršas šīs tematikas aktualizēšanai un iztirzāšanai savās filmās. Spilgts piemērs ir M. Nikolsa filma „Closer” ar N. Portmenu, Dž. Lovu, K. Ouvenu un Dž. Robertsu galvenajās lomās. Šī problemātika pārmantojas no paaudzes paaudzē, un katram indivīdam iespēja pie atbildes nonākt ir tikai viena – pašam to izdzīvot. Izvēloties diplomdarba materiālam šo filmu, jāatzīst, ka tās naratīvs ir tas, kas uzrunā visvairāk. Pats stāsts, lai arī paredzams un mazliet banāls, ir saistošs, aktuāls un pat vajadzīgs. Par tematikas aktualitāti iespējams pārliecināties, ne vien paraugoties uz draugu, radu, kaimiņu, paziņu un personīgo dzīves pieredzi, bet arī aplūkojot sociāli sāpīgo statistiku par šķirtajām ģimenēm un vientuļo māmiņu augsto procentu Latvijā, tā ir iespēja ar izrādes starpniecību akcentēt šo problēmu.

    Latviešu

    Staging of Massy Tadjedin`s movie „Last night” at the Dailes theatre. Massy Tadjedin has introduced herself not only as a successful screen-writer, but also as a memorable film director. With her sensual daily life drama „Last night”, on wich is based spectacle named „Nakts vēl nav galā”, she has managed to reach out to impressive amount of spectators around the world. Married couple (Michael and Joanna) is in the center of the story. They have slipped into a phase where daily life and routine takes over the feelings, which in most cases are in minds of people who have just fall in love. When Michael goes on a business trip to Philadelphia, there a flame sparks towards his colleague (Laura). Meanwhile Joanna meets her ex-boyfriend (Alex) in New York and realizes that she still has feelings for him. In the moments, when main characters face a desire to take a bite from "the forbiden fruit", spectators have a wonderful oportunity to follow, how characters will deal with their temptation. In the end the story is about decisions we make to be or not to be with someone. The battle between mind, honor and feelings with temptation, passion, sexual desire and conscience. This paper reflects on staging of this play by the author of this paper the director Intars Resetins on the chamber hall in the Dailes theatre in Riga. It tells about choosing the right actors, scene designer, musical things and light designer for the production. Then about the style of acting and the work with actors. The concepts of stage, costume and light design in context with production process. At the end of the paper there are conclusions on what new experience this production was and what new skills it helped to learn about stage directing and work in a dramatic theatre.

    loading_gif