Mākslas telpas heterotopija. Mākslas dārzs “Nekurienes vidū”

    TitleMākslas telpas heterotopija. Mākslas dārzs “Nekurienes vidū”
    Scientific work typesBakalaura darbi
    CreatorStupele, Austra
    Year2016
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Languagelatviešu
    Institution nameLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareHumanitārās zinātnes

    Latviešu

    Cilvēka attiecības ar telpu ir neizbēgamas. Kaut arī iespējams to ikdienā neapzināties, taču ir neiespējami tajā neatrasties. Emocionālā, simboliskā, sociālā, iztēles, kā arī ģeogrāfiskā telpa ir nozīmīga cilvēkam gandrīz visās darbības sfērās. Telpas jēdziens savās daudzajās nozīmēs nav svešs arī māksliniekiem un kuratoriem, jo ir pateicīgs izejas punkts darbu koncepciju veidošanā. Viens no spilgtākajiem nesenajiem piemēriem ir 2014. gadā notikušais laikmetīgās mākslas festivāls Survival Kit „Utopiskā pilsēta”. Tas raisīja diskusiju par alternatīvo kā radošo starptelpu starp reālo ikdienas un utopisko vidi. Par piemēru kalpoja Rīgas tukšo, pamesto ēku izmantošana kultūras un mākslas norisēm. Sociāli un idejiski nozīmīga telpa kļūst arī vairākām kultūras iniciatīvām Rīgā1, un tie ir centieni mainīt ne tikai bieži vien degradētu teritoriju izskatu, bet arī to ideju, nozīmi pilsētvidē, simboliku un atmosfēru. Sliktas vietas tādējādi iegūst „citādības” auru, kļūstot par īpašu telpu, robežtelpu, kas atšķiras no „parastajām”, pateicoties specifiskai sociālo attiecību klātbūtnei kādā konkrētā vietā un notikumā, tāpat kā tas notiek ar indivīda radošo darbību.

    Angļu

    Heterotopia of art space. Art garden „In the Middle of Nowhere” focuses on the concept of space and place. The aim of the research is to analyse the notion of heterotopia and to estimate its implication in the field of arts. This is done by studying closely the case of concrete example, namely art garden created by Latvian artist Arturs Riņķis. The concept of heterotopia is first presented by French philosopher Michel Foucault. He distinguishes heterotopia as absolutely different spaces, as well as places of absolute difference. They morror and at the same time disort or invert other normal spaces. Unlike utopias, heterotopias are real places, but rooted deeply in societies non-economical needs and can be seen as festive, ceremonial, artistic and leisure sites. Therefore the notion of heterotopia is strongly connected to the field of arts, especially in creation of the space of art.

    loading_gif