Velosipēdu vizuālā reklāma Latvijā: 20. gadsimta 30. gadi un mūsdienas

    TitleVelosipēdu vizuālā reklāma Latvijā: 20. gadsimta 30. gadi un mūsdienas
    Scientific work typesBakalaura darbi
    CreatorŠmitiņš, Artūrs
    Year2016
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Languagelatviešu
    Institution nameLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareHumanitārās zinātnes

    Latviešu

    21. gs. otrā desmitgade iezīmē velokultūras1 atdzimšanu Latvijas pilsētās, jo katru gadu Rīgā, Ogrē, Liepājā, Siguldā, Mazsalacā u.c. tiek organizēti dažādi pasākumi (“Tvīda brauciens”, “Vienības brauciens”, “Kritiskā masa” u.c.), kuros galvenais pārvietošanās līdzeklis ir velosipēds. 2012. gadā tika atjaunots starpkaru periodā populārais zīmols “Ērenpreiss”. Šis uzņēmums 1930. gados sasniedza lielākos pārdošanas apjomus Baltijā un tika uzskatīts par populārāko valstī. Padomju laikos uzņēmums tika nacionalizēts, un masveida produkcija kļuva nekvalitatīva. No 1960. gadiem rūpnīcā ražoja vairs tikai mopēdus, līdz 1995. gadā tā tika likvidēta. Vairāku pasākumu (ekskursiju) organizatori divriteni izmanto labākai pilsētvides iepazīšanai. Lielā aktivitāte gada siltajā sezonā rosina entuziastus arvien vairāk pievērsties Latvijas velosipēdu kultūras saknēm, kas aizsākās jau 19.gs. beigās un 1930. gados piesaistīja ar interesantu vizuālo reklāmu. Mūsdienās uz pasākumiem bieži vien aicina nelielas uzlīmes uz luksofora stabiem, taču plašāka reklāma netiek praktizēta velokultūras lēnās attīstības un zemā finansējuma dēļ.

    Angļu

    The first chapter deals with the history of bicycle production in Latvia and the start-up and operation of the most well known entreprises. The second chapter describes how the consumer culture developed in Latvia and how advertisement industry changed it. The third chapter describes the methods of visual analysis based on semiotics and linguistics, and idea influenced by authors Gunther Kress and Theo van Leeuwen. The fourth chapter deals with the analysis of the visual advertisement and posters of companies G. Ērenpreis Bicycle Factory and Latvello. During this study important insights were made about visual research methods, the large development of bicycle culture during 1920’s and 1930’s in Latvia. The author managed to find and analyse 12 colourful "Ērenpreis" and "Latvello" posters as well as 212 black and white drawings from the press. The author managed to draw conclucsions about the functions of different elements in the visual advertisement of the previously mentioned companies. Most of the posters and advertisements were found to use the vector to attract customers to buy bicycles manufactured by the corresponding companies. As a national value in a number of images nature and landscapes typical to Latvia have been used and popularized though it was not a major attraction why the bicycles where bought more than an artists preference.

    loading_gif