Videospēļu naratīva struktūras analīze

    TitleVideospēļu naratīva struktūras analīze
    Scientific work typesBakalaura darbi
    CreatorPlinta, Nadīne
    Year2014
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Languagelatviešu
    Institution nameLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareHumanitārās zinātnes

    Latviešu

    Pēc Vladimira Propa (1895 – 1970) radītās naratīva struktūras analīzes metodes izmantošanas kursa darba „Kristofera Nolana Betmena triloģijas naratīva analīze‖ izstrādē, saglabāju interesi par V. Propa metodi un iespējām to izmantot ne tikai kino jomas pētniecībā. Īpaši aktuāla šķita šīs pētniecības metodes pielietošana videospēļu naratīva analīzē, saskatot būtiskas atšķirības starp iepriekš veikto filmu izpēti. Iemesls, kāpēc izvēlēta tieši „Pasakas morfoloģijas‖ analīzes metode ir nenoliedzamā līdzība starp V. Propa izmantoto tautas brīnumu pasaku saturu un videospēļu saturu un mērķi – protagonistam (nereti pašam spēlētājam) uzstādītos uzdevumus un šķēršļus, kas stājas tā ceļā. Bakalaura darba tēmas aktualitāti nostiprina arī fakts, ka videospēles ir salīdzinoši jauns medijs (pirmais spēles prototips tapis 1947. gadā, savukārt aktīva videospēļu izveide aizsākas vien 1971. gadā), tāpēc arī teorija par šo mediju vēl atrodas krietni agrīnā stadijā, arī informācija par videospēļu naratīva un V. Propa izstrādāto funkciju un arhetipu attiecībām pagaidām pieejama vien minējumu līmenī.

    Angļu

    The research paper ―Structural Analysis of Video Game Narrative‖ uses Vladimir Propp's ―Morphology of the Folk Tale‖ (1928) to investigate the storyline's structure presented on a medium so specific in its content, that the only way for a person to access the narrative is to indulge in its gameplay. The aim of this paper is to investigate if Propp's methodology can be applied to the research of video game narratives and how the results may vary according to the different video game genres. This research paper has been divided in five sections, covering both the theory (chapters 1 and 2) and the actual empirical analysis (chapters 3 to 5). For the theory, the author touches the subjects of video games and narrative as well as the structural analysis of the narrative methodology. As for the empirical analysis, the author guides the research through three very different video games, both in genre as in narrative: the action adventure ―The Legend of Zelda: the Oracle of Seasons‖; the graphic adventure ―Broken Sword: The Shadow of the Templars‖ and the massively multiplayer online role-playing game ―The Lord of the Rings Online‖. Analysis concludes that the mentioned games contain practically all the archetypes, following Vladimir Propp's detected functions as well as including almost all of them, independently of the video game genre. This is a subject of great significance, since video-games are a recent medium and its theory is still at an early stage, where connections between Vladimir Propp's theory and video game narratives were until now only mere assumptions.

    loading_gif