Latviešu Pētījums par Latvijas iedzīvotāju kultūras patēriņu un līdzdalību kultūras aktivitātēs no 2007.–2014. gadam parāda, ka kultūras aktivitāte, kurā visvairāk pēdējā gada laikā ir iesaistījušies Latvijas iedzīvotāji, pārliecinoši ir tieši pagasta, pilsētas vai novada svētku svinēšana, tos vismaz reizi pēdējā gada laikā apmeklējuši 69% no visiem aptaujātajiem. Dati liecina par šī kultūras pasākuma formāta aktualitāti mūsdienās un pieprasījumu Latvijas iedzīvotāju sabiedrībā. Autore to var apliecināt arī pēc personīgiem novērojumiem, dzīvojot Lielvārdes novada Lielvārdes pilsētā, kur šis nu jau tradicionālais pasākums pilsētas iedzīvotājiem ir viens no centrālajiem un gaidītākajiem kultūras notikumiem gadā, agrāk saucoties par “Lielvārdes pilsētas svētkiem”, bet 2014. gadā, paplašinot mērogu, jau par “Lielvārdes novada svētkiem”. Šie svētki ir nozīmīgi ne tikai iedzīvotājiem personīgi dzīves kvalitātes veicināšanā, bet svarīga ir to vieta pagastu, pilsētu un novadu ekonomiskajā attīstībā, tūrisma attīstības stratēģijas veidošanā un kultūras, lokālās identitātes veicināšanā utt. Latviešu akadēmiskajā literatūrā pagaidām nav definīcijas, kas raksturotu pilsētu un novadu svētkus, tomēr nenoliedzami šie jēdzieni “pilsētas svētki” un “novada svētki” (pastāv arī “pagasta svētki” un “ciema svētki”, bet tie nav iekļauti šī pētījuma ietvaros) ir bieži lietoti jēdzieni, un šķiet, ka to kontekstu zina ikviens. Iepazīstoties ar ārzemju pētnieku pasākumu klasifikācijām, pilsētu un novadu svētki pēc to pazīmēm un tipa ir kultūras pasākums, konkrētāk - kopienas svētki (community festival), kas ir vēsturiskās un jubileju jeb gadadienu svinības. Dažkārt pētījumos angļu valodā var sastapties ar tādiem jēdzieniem kā city festival, town festival, village festival, city celebration un tamlīdzīgi (to nosaka katrā valstī atšķirīgie administratīvo teritoriju iedalījumu tipi), kas arī var funkcionēt kā kopienas svētki, bet dažkārt tie var tikt attiecināti uz kādas pilsētas mākslas festivāliem. |
Latviešu Supply of Cultural Products and Basic Principles of Programming at Community Festivals in Latvia The research about culture consumption and participation in cultural activities in Latvia from 2007 to 2014 shows, that the most attended cultural event in last year were community festivals. This shows that community festivals are relevant also for communities of Latvia. The aim of master thesis was to evaluate the supply of cultural products in festival programs and evaluate basic principles of programming of community festivals in Latvia. In the Chapter 1 author characterizes cultural products and their features, typologies of events and community festivals and their features. In the Chapter 2 author describes theoretical principles of event programming based on G. Richards and R. Palmer studies. Chapter 3 and Chapter 4 are the parts of author’s research. In Chapter 3 as a result of mapping of community festival programs of 2014 author concluded that the cultural events like amateur collectives’ concerts, open-air parties, popular music concerts and local exhibitions, leisure and entertainment event like creative workshops and sports events and workshops for children are the most popular type of events included in community festivals. After 3 interviews with local cultural event organizers of cities and municipalities author performed content analysis and concluded that the basic principles of programming of community festivals are internally driven program, tradition and innovation balanced program, local and guest artist balance, on entertainment based program, on open-air event based program, for all ages, families, local community based program. |