Ilustrācijas un teksta attiecības latviešu ābecēs

    NosaukumsIlustrācijas un teksta attiecības latviešu ābecēs
    Publikācijas tipsBakalaura darbi
    AutorsSiliņa, Santa
    Oriģināla radīšanas gads2016
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Valodalatviešu
    Institūcijas nosaukumsLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareHumanitārās zinātnes

    Latviešu

    Ābece. Katram sava, bet ikviens no mums zina, kas tā ir. Ābece ir pirmā mācību grāmata. Ar ābeci sākas skola. Ar ābeci esam izauguši – un ar ābeci izaugs arī mūsu bērni. Ābečnieki. Un tad jau lielie, gudrie, pieaugušie... mēs tomēr turpinām apgūt aizvien jaunas dzīves ābeces. No ābeces nevar aizaugt prom. Ar ābeci var turpināt augt. Ābece vieno paaudzes. Ābece ir mācību grāmata lasītprasmes apgūšanai, ābece – grāmata iesācējiem, pirmmācības grāmata. Ar tādu pašu nozīmi savulaik lietotas lasāmgrāmatas – reliģiska satura vai enciklopēdiskas mācību grāmatas, „no kuras bērni ieguva zināšanas visos priekšmetos”1 (arī burtus un lasītprasmi), tālab, par latviešu ābeces vēsturi runājot, noteikti jāpiemin arī tās. Mūsdienās augsto tehnoloģiju laikmetā vairs neviens nešaubās par attēla nozīmi informācijas iegūšanas procesā, bet ir interesanti uzzināt, kā ilustrācija ienākusi latviešu bērnu pirmajā skolas grāmatā – ābecē – un kā tā nomainīja „bezbilžu” lasītapmācības procesu. Kā tā saspēlējas ar ilustrējamo tekstu. Kā dažādos laikos veidojusies latviešu bērnu „bilžu” pasaule.

    Angļu

    The bachelor paper „The correlation between a text and an illustration in Latvian ABC books” depicts the period from1683 – the first ABC book published and retained in Latvian – until today. The author of the first Latvian illustrated ABC book is Gothard Friedrich Stender (1714–1796). He is the first who started the Latvian children literature with „Bildu Ābice” in 1787 with the author`s own illustrations and poetries. Thereby, Latvian children literature gained the additional dimension – it doesn`t only entertain and shorten time, but also initiates critical thinking and promotes educational and upbringing function.

    loading_gif