Latviešu Šogad, 2016.gadā Pasaules Ekonomikas forumā viena no galvenajām tēmām bija Ceturtā Industriālā Revolūcija, kas saistāma ar jaunu un inovatīvu tehnoloģiju ieviešanu, kas arvien vairāk mainīs patērētāju ieradumus dažādu produktu iegādē, atvieglojot pieeju ikdienišķiem produktiem un paaugstinot efektivitāti, līdz ar to cilvēkiem arvien vairāk laika atliks personīgajai izaugsmei, kas sevī ietver arī pieredzes gūšanu1. Laikā, kad Eiropā vērojamas globalizācijas tendences, strauja attīstība un izmaiņas notiek arī ekonomikā. No 20.gs.70.gadiem līdz mūsdienām tirgus ekonomikas apstākļos ir veidoti dažādi alternatīvi ekonomikas koncepti, tajā skaitā uzmanības, radošās, zināšanu un pieredzes ekonomika u.c., kas pastāv tirgus ekonomikas apstākļos. Tās ir alternatīvas jeb papildus aktivitātes ekonomiskās izaugsmes un labklājības kāpināšanā. Alternatīvie ekonomikas koncepti ir plaši aprakstīti teorijā, bet reti sastopami pētījumi par to izmantošanu, piemēram, pilsētu vai reģionu konkurētspējas veicināšanas nolūkos. Vairums pašvaldību un reģionu centri strādā pēc tirgus ekonomikas pieprasījuma un piedāvājuma principiem, neizmantojot jauno ekonomikas konceptu iespējas. Latvijā nav pētījumu par pieredzes ekonomikas iespēju izmantošanu un ieguvumiem reģiona kultūras piedāvājuma dažādošanā un konkurētspējas veicināšanā. Galvenais pētnieciskais jautājums: Kā patērētāju pieredzē balstīts piedāvājums saistāms ar Cēsu novada konkurētspēju? Maģistra darba mērķis ir izpētīt kādi pieredzē balstīti produkti (preces un pakalpojumi) ir pieejami Cēsu novadā un noskaidrot tendenci, kā to patērēšana saistāma ar novada konkurētspēju. |
Angļu The purpose of the research paper “Opportunities of the experience economy to increase the competitiveness of Cesis district” is to explore the experience based products (goods and services) available in Cesis district. The goal is to show the connection between the experiences based product offer and the regional competitiveness. This research paper consists of five parts. The first part is devoted to explore the notion competitiveness and to define the regional competitiveness factors. The second and the third part is devoted to define the notion experience in the context of the experience economy and the transformation of the meaning of this notion during the last century. Experience as a next level of the economic value of products. Hereafter, to explore the new trends of economic concepts: creative economy, information economy, knowledge economy and experience economy by using the theories of the most significant authors of these concepts. The last two parts of this paper are devoted to empirical research: to analyse the experience based products in Cesis district by using the tools of experience economy defined in the theoretical part. Thereby, using four case studies: Medieval castle of Cesis, Vidzemes concert hall Cesis, Art festival of Cesis and New primary school of Cesis, the author will verify the theories explored in the theoretical part in practice. Author concludes that the availability of the experience based products influence the competitiveness indicators of Cesis district. Finally the author will make the recommendations for the local policy makers of Cesis district to confirm the importance of experience based products in the context of regional competitiveness. |