Kulinārās diplomātijas potenciāls Latvijas valsts tēla veidošanā

    NosaukumsKulinārās diplomātijas potenciāls Latvijas valsts tēla veidošanā
    Publikācijas tipsMaģistra darbi
    AutorsBergmane, Liene
    Oriģināla radīšanas gads2015
    IzdevējsLatvijas Kultūras akadēmija
    Valodalatviešu
    Institūcijas nosaukumsLatvijas Kultūras akadēmija
    NozareSociālās zinātnes
    Atslēgvārdsculinary diplomacy, national image, nation branding, national cuisine

    Latviešu

    Latvijai nav vienota valsts tēla – tas pastāvīgi tiek pārradīts, ar tēla veidošanu saistītas aktivitātes ir kampaņveidīgas, neregulāras un lielākoties saistītas tikai ar vienas valsts institūcijas iniciatīvu. Latvijas Institūts, kuram būtu jānodarbojas ar Latvijas atpazīstamības veicināšanu un konkurētspējīgas identitātes veidošanu, nodarbojas ar informatīvu materiālu veidošanu un komunikāciju digitālajā vidē, kas nav pietiekami, lai veidotu vienotu un spēcīgu Latvijas valsts tēlu. Latvijā katra valsts pārvaldes iestāde un institūcija, kura komunicē ar plašu ārvalstu auditoriju, uzsver atšķirīgus valsts tēla elementus, kas nereti nonāk savstarpējās pretrunās, radot sadrumstalotu iespaidu par Latvijas valsts tēlu kopumā. Nacionālā virtuve nav neatkarīga – to ietekmējusi vēsturiskā, politiskā un ekonomiskā situācija, ģeogrāfiskie un klimatiskie apstākļi, kā arī valstī pastāvošo vērtību sistēma -, taču, neraugoties uz neskaitāmajām ietekmēm, kuras lielākoties nav koordinējamas, ir iespējams akcentēt kādas konkrētas kulinārijas iezīmes, kulinārijas produktus vai ar kulināriju saistītas aktivitātes, kas palīdzētu vairot valsts atpazīstamību, valsts tēla stiprināšanu, kā arī investoru un tūristu interesi. Kulinārās diplomātijas potenciāls Latvijā ir augsts. To apstiprina starptautiskās auditorijas pieaugošā interese par latviešu produktiem un ēdieniem, kā arī augstais to novērtējums. Kulinārās diplomātijas elementi Latvijā tiek izmantoti plaši: diplomātiskajā līmenī maltītēs un dāvanās tiek pasniegti latviski ēdieni un dzērieni; tūristu un investoru piesaistē tiek uzsvērta latviešu tradicionālā un mūsdienīgā augstās kvalitātes virtuve; tiek piedāvātas tūrisma kartes gastronomiskajiem tūristiem, turklāt Rīga sevi pozicionē kā kulinārijas tūrisma galamērķi. Visvairāk komunikācijā ar ārvalstu auditoriju drukātajos informatīvajos materiālos, foto, video, mājas lapās un sociālajos tīklos tiek akcentēta sekojošā ar kulināriju saistītā informācija: vietējo produktu degustācijas, ekskursijas vietējās saimniecībās un produktu ražotnēs, svaigas un kūpinātas zivis, kā arī to kūpināšanas process, bērzu sulas un maize.

    Angļu

    The purpose of the research paper “The Potential of Culinary Diplomacy in Building National Image of Latvia” is to examine the potential of culinary diplomacy in building the national image of Latvia, to expose how this potential is used and how could it be done more effective. In order to find it out culinary-related information was examined in Latvia’s state institutions printed information materials, homepages, social networking website pages, photography’s and videos reaching international audiences. Semi-structured interviews with experts were held as well. In the end of the research was found out that Latvia doesn’t have strong national image and culinary diplomacy has a high potential of building the image of Latvia. It has been confirmed by the fact that wide range of international audiences is interested in Latvian national cuisine, culinary-related traditions, and culinary products and values them high. The research shows that elements of culinary diplomacy are used constantly in Latvia’s state institutions every day activities, but it has been done unconsciously and lacks coherent strategy.

    loading_gif